Warsztat oparty będzie na doświadczeniach Mikołaja Karczewskiego w pracy z tańca współczesnego oraz tzw. the obstruction technique, zapoczątkowaną przez amerykańską reżyser Nancy Spanier i twórczo rozwiniętą przez choreografa Palle’a Granhøj’a, z którym Mikołaj współpracuje od 10 lat tj. od 2012 roku, tańcząc w 7 spektaklach teatru Granhøj Dans.
Sam założyciel teatru Granhøj Dans o swej metodzie pisze następująco : Technika obstrukcji to sposób na znalezienie rdzenia/podstawy tańca. Czym jest taniec i jaka jest rola tancerza w tańcu? Obstrukcja to jednocześnie zniszczenie i rekonstrukcja ruchu. W jednym momencie dezintegruje i tworzy, można to nazwać tańcem dekonstruującym. Koniec jest początkiem. (cytując za
http://granhoj.dk/ ) W trakcie warsztatu skupimy się na różnych metodach obstrukcji, w której uczestnicy przetwarzając materiał wyjściowy odnajdują dla siebie nowe schematy i rozwiązania ruchowe. Ucieleśnienie tych podstawowych założeń rozwija potencjał twórczy tkwiący w „żywo” tworzonej choreografii. Wprowadzając szereg szczegółowych i praktycznych zasad, technika ta daje możliwości poszerzenia rozumienia ruchu, jego znaczeń, a także zagadnień z kompozycji i improwizacji tanecznej. Obstraction technique to otwarty proces, bardziej praktyka pracy i sposób myślenia o procesie niż zamknięta metodologia.
Skuteczność i efektywność obstrukcji zapewnić mają zasady pracy, których liczba, w zależności od wybranej metody obstrukcji, jest właściwie nieograniczona. Strukturyzują one działania i ułatwiają adaptację choreografii do danej obstrukcji, stwarzając jednocześnie pole manewru do twórczej ekspresji osadzonej w ciele, w scenicznej kreacji i twórczych poszukiwań.
Metoda Obstraction Trechnique stała się dla Mikołaja Karczewskiego jednym z filarów praktyki tanecznej użytej w trakcie pracy nad autorskim spektaklem „Cornerstone”, którego premiera odbyła się w 2021 roku.