Zapraszamy na dwa spektakle kameralne w Miejskim Domu Kultury w Łomży

"POWSTAŁ BURŚTYN PRZYCIEMNIOŁY, ZAMGLONY, ZACHMURZONY"

Choreografia: Sławomir Juszczak, Urszula Grzeszczuk

„Powstał burśtyn przyciemnioły, zamglony, zachmurzony” jest podróżą przez mistyczny świat tradycji weselnych Kurpi. Jest to rytuał przejścia w obrzędzie weselnym skoncentrowany na momentach oczekiwania i transformacji. Spektakl łączy ludowy charakter obrzędu z osobistymi emocjami tancerzy, eksplorując samotność, tęsknotę i niepewność, a także ukazując jego kulturowe zakorzenienie. Duet oddaje głos emocjom, które często pozostają w cieniu. Proces staje się refleksją nad współczesnym rozumieniem tradycji i osobistego pojmowania relacyjności. Twórcy inspirują się ludowością charakterystyczną dla polskiego tańca współczesnego.

"ANTURIUM"

Choreografia, wykonanie: Edyta Szachniewicz

Anturium” to solowy spektakl taneczny, w którym ruch i kolor stają się nośnikiem emocji i symboliki. Inspiracją do choreografii jest postać Mulan, ikona odwagi i determinacji, która z pasją łączy różne oblicza swojej osobowości w drodze do odkrycia wewnętrznej siły i prawdziwej tożsamości. Spektakl składa się z czterech części, z których każda odzwierciedla inny kolor anturium oraz jego symboliczne znaczenie. „Anturium” to nie tylko opowieść o walce, ale również o odkrywaniu siebie, miłości, przyjaźni i akceptacji. To emocjonalna podróż przez kolory, która prowadzi do zrozumienia, że prawdziwa siła tkwi w harmonijnym łączeniu wszystkich naszych obliczy. Spektakl zaprasza widza do wspólnego odkrywania głębi emocji oraz refleksji nad tym, jak różne aspekty naszej osobowości wpływają na nasze życie. Mulan staje się nie tylko postacią heroiczną, ale również symbolem wewnętrznej podróży każdego z nas.

MIEJSCE I CZAS

Miejski Dom Kultury - Dom Środowisk Twórczych w  Łomży, ul. Wojska Polskiego 3

  • 28 listopada, godz. 13:00

Wstęp wolny

TWÓRCY

POWSTAŁ BURŚTYN PRZYCIEMNIOŁY, ZAMGLONY, ZACHMURZONY

Sławomir  Juszczak - (1996) tancerz, fizjoterapeuta. Absolwent kierunku Taniec (specjalność: aktor teatru tańca) Zakładu Tańca na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Absolwent krakowskiej AWF na kierunku fizjoterapia.

We własnych poszukiwaniach twórczych inspiruje się systemami ciała według podejścia Body-Mind Centering oraz polską techniką tańca współczesnego Jacka Łumińskiego. Badania nad ekspresją układu szkieletowego w tańcu współczesnym zapoczątkował w ramach rezydencji twórczej w Białymstoku (Przestrzenie Sztuki 2022). Na bazie wypracowanej metody zrealizował pracę eksploracyjną „boneXposed”, pokazywaną na międzynarodowych festiwalach: DO Festival w Gdańsku (lipiec 2023) i Zukunft Tanzt we Frankfurcie nad Menem (sierpień 2023), [Sic!]Saute (wrzesień 2023), Cyrkulacje we Wrocławiu (maj 2024. W 2023 roku współtworzył projekt „the 116 images that nasa wants to show aliens” (Przestrzenie Sztuki Katowice 2023). Jego solo „root(re)integration”, bazujące na upamiętnianiu przodków, zostało zakwalifikowane do finału konkursu „3…2…1…Taniec!” w ramach Krakowskiego Festiwalu Tańca 2023r. Pod opieką Briana Michaelsa zrealizował kontynuację tego solo – „Memorelizing” oraz rozszerzył motyw upamiętniania – „Tu jest dziadziu” (Zakład Tańca 2023-24). Współpracował z Krakowskim Teatrem Tańca jako tancerz i nauczyciel tańca współczesnego (2023-24). Występował w spektaklach: „Czuły” w chor. Anny Nowak (2024), „Be Water My Friend” w chor. Wen Xudong (2024), „Treatise” w chor. Milana Tomasika (2024), „Wytańczyć Malewicza” w reż. Filipa Jaśkiewicza i chor. Julii Lewandowskiej (2023), „Modern Baroque” w chor. Moniki Witkowskiej (2023), „Translacje” w chor. Eryka Makohona (2023), „Matryca” w chor. Michała Przybyły (2023), „Bóbzmaszyny” w chor. Bartłomieja Mieszczaka (2023), „Acis&Galatea” w reż. Aleksandry Dziurosz i chor. Janusza Skubaczkowskiego (2022).

Urszula Grzeszczuk  - absolwentka XXX Liceum Ogólnokształcącego im. św. brata Adama Alberta Chmielowskiego w Krakowie (klasa o profilu taneczno-teatralnym). Od października 2022 r. studentka Zakładu Tańca na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2023 brała udział w tworzeniu cyklu wykładów performatywnych “O tańcu współczesnym” w reżyserii Agnieszki Bednarz-Tyran i Katarzyny Borzy. W 2024 stworzyła własny wykład performatywny “Jak używać dłoni, żeby nie używać słów” prezentowany m.in. w Krakowskim Teatrze Tańca. W sierpniu 2024 r. odbyła rezydencję choreograficzną w Kieleckim Teatrze Tańca w ramach programu Przestrzenie Sztuki Taniec - Kielce. Od września 2023 tancerka grupy Atelie Dance Group, z którą występuje w międzynarodowych projektach. Występowała w spektaklach: “Morze łez” chor. Janusz Skubaczkowski (2024), “Zefir” chor. Sebastian Wiertelak (2024), “Kontinuum” reż. Anetta Pasternak (2024), “Ze snu wyłowię złoty płaszcz (imponderabilia z podwórka)” chor. Łukasz Zgórka (2023, Przestrzenie Sztuki Katowice), “Bezdom” Katarzyna Żurawska (2023), “Ze snu wyłowię złoty płaszcz (krawędź zwątpienia przekroczysz w jego blasku)” chor. Łukasz Zgórka (2023), “Dalcroz’e Virtual Meet-Up Classes, Plastiqe Animee” chor. Anetta Pasternak (2023), “POłączONE” chor. Sebastian Szul (2022), “Saligia” chor. Maja Longawa (2022), “Horyzont zdarzeń” chor. Karol Miękina (2022), “Mikrobiota” chor. Masha Handzel (2021).

TWÓRCY

ANTURIUM

Edyta Szachniewicz (28 l) – tancerka, choreografka, nauczycielka tańca.
Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Olsztynie oraz kierunku Taniec Nowoczesny na Wydziale Sztuk Scenicznych Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Jest również magistrem prawa, które ukończyła na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Specjalizuje się w stylu hip hop i jest pasjonatką tańca współczesnego. Na co dzień prowadzi zespoły taneczne, obejmujące uczestników w wieku od 7 do 40 lat, z którymi tworzy autorskie choreografie na zawody taneczne oraz dłuższe etiudy prezentowane na przeglądach i festiwalach. Regularnie pracuje także nad ruchem scenicznym z aktorami i wokalistami.

Autorskie prace choreograficzne oraz asysty:

- Spektakl „Migotanie” 2024,
- Spektakl „Prywatność nieznana” 2023,
-  Spektakl dyplomowy „Halo Ziemia” 2023,
- Asysta choreograficzna przy spektaklu „Legendy Romantyzmu” 2022 /reżyseria Robert Burzyński/
- Etiuda „Zanim zniknie” 2022
- Etiuda „Pustka” 2022
- Etiuda „Artystyczne Podlasie” 2021
- Formacje grup tanecznych prowadzonych od 2015 roku do teraz.

Ponadto, aktywnie działa jako tancerka realizując się na szerokim polu, m.in.:

a) Spektakle:

- "Historie (nie)połączone/ 2024 (choreograf: Agnieszka Łuczyńska)
- „Projekt Człowiek” 2023 /choreograf: Maciej Mołdoch/
- „tożSAME” 2023 /choreograf: Anna Sawicka-Hodun/

b) Reklamy:
- Nike Air Force 1 Campaign x Sizeer /choreograf: Bartłomiej Gąsior/
- Schweppes
- Starbucks Tripleshot /choreograf: Stefano Silvino/

c) Teledyski:
- Lukasyno i Kękę „Los sprzyja mi” 2024
- Emkatus Kartky Julia „Zwiędły lilie” 2024
- Kartky 2023 „Pora mgieł”
- Sw@da Maxim Niczos „Bahato” 2023 /choreograf: Edyta Szachniewicz/
- Sw@da i Karolina Cicha „Sira Sira” 2022
- Jarmo „Moving Signs” 2022 /choreograf: Katarzyna Wiktorko/

d) Inne projekty:

- Marmo Momentum Live Act- 2024 /choreograf: Anna Sawicka-Hodun/
- Podlaska Marka Roku 2024 – oprawa muzyczna Nataszy Urbańskiej i Sławomira Uniatowskiego /Błażej Górski/
- Bahato Koncert 2023
- Etiuda „Nimfy” 2022 /Anna Wytych-Wierzgacz/
- Etiuda w ramach projektu „Z ulicy na deski teatru” 2022 /Ziemowit Bogusławski/

Zadanie dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Przestrzenie Sztuki – Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

has been added to the cart. View Cart
Skip to content