Jesienne warsztaty taneczne | Artur Grabarczyk | Paweł Urbanowicz | Anna Piotrowska | Elżbieta Pańtak

Zapraszamy do rozgrzewającej dawki tańca współczesnego i jazzowego!

O WARSZTATACH

Od 9 listopada w Fundacji Rozwoju Sztuki Tańca rozpoczyna się cykl bezpłatnych warsztatów prowadzonych przez doświadczonych artystów i artystek tańca współczesnego i jazzowego.

Zapraszamy!

Zapraszamy na warsztaty z Anną Piotrowską, podczas których łączone są światy tańca współczesnego i improwizacji – traktowanych jako narzędzia zdwojonej obserwacji (koncepcja „onebodyspacerecognizer”). Zajęcia dedykowane są osobom, które chcą pogłębiać świadomość ciała. To platforma, na której tworzona jest przestrzeń do podzielenia się własnym doświadczeniem i wrażliwością. Odbywa się to poprzez twórcze spojrzenie
na każdego uczestnika, co pozwala odkryć dwie stworzone przez Annę Piotrowską koncepcje metodyczne:„onebodyspacerecognizer” i „ciało industrialne”.
Istotą jest uświadomiona praca z ciężarem ciała, szukanie przepływu ruchu i definiowanie momentów, w których taniec ma szansę zaistnieć w ciele poruszanym, poruszonym i poruszającym się. Ważna jest również praca z energią i zaangażowaniem całego ciała, które nieustannie jest w akcie obserwacji i z fascynacją oraz intensywnością odkrywa swoje nieodkryte pokłady. Ujawniająca się nieskończoność możliwości ma motywować i zachęcać do kreatywnego spojrzenia na życie. (Anna Piotrowska)

Tradycyjne i współczesne odmiany tańca jazzowego zawierają niewyczerpalny potencjał. Z tego potencjału artyści tańca mogą czerpać zarówno w sferze kształtowania własnej techniki i motorycznych możliwości, jak i w sferze wyrażenia emocji oraz indywidualnej wrażliwości tanecznej i muzycznej. Metodą rozwoju technicznego i ekspresyjnego w powyższym zakresie są lekcje z zastosowanie ćwiczeń przy drążku, rozwijające równowagę,  koordynację, umiejętności izolacji poszczególnych części ciała i siłę mięśni w wyizolowanych pozycjach. Lekcje te, są autorskim spojrzeniem na sceniczny taniec jazzowy jako styl, metodę lekcyjną i formę nie podlegającą dewaluacji mimo zmiennej mody.  Ekspresyjny taniec jazzowy, odbarczony od intelektualnego przesłania, zawsze daje radość i spełnienie z możliwości artystycznego wyrażenia się nim. Metoda z użyciem drążka jazzowego pozwala skutecznie zbudować jakość ruchu, sprawność fizyczną wymaganą w stylach jazzowych oraz witalną ekspresję.

W swoich lekcjach szczególną uwagę zwracam na koordynację, wyczucie swingu i rytmu synkopowanego u tancerzy. W choreografiach podkreślam dwubiegunowość interpretacji zawierając w układach tanecznych z jednej strony gwałtowność i maksymalnie silną ekspresję a z drugiej zmysłowość ruchu i emocjonalną delikatność. W ramach lekcji realizowane będą również choreografie w stylu broadway jazz.

 

Taniec współczesny to bardzo pojemny worek, w którym mieszczą się rozmaite podejścia do ruchu, ciała czy muzyki. Techniki funkcjonalne to najprościej mówiąc te techniki, które skupiają się na generowaniu ruchu, a pozostałe jego aspekty – kształt, dynamika, rytm, energia – są niejako skutkiem ubocznym tego podejścia. Podczas warsztatów poznamy szereg elementów i zasad technik funkcjonalnych, połączymy je w dłuższe sekwencje oraz przyjrzymy się, jak takie spojrzenie na taniec wpływa na obecność sceniczną wykonawcy.

Warsztat bazować będzie na technikach Floor work, Release, Cunningham oraz elementach improwizacji. Intencja zajęć opiera się na silnym przekonaniu, że taniec jest zarówno przyjemny, fizyczny, jak i inteligentny. Nacisk kładzie się na wzorce zmysłowe i dotykowe, opierając się na pracy z wektorami i wgląd w indywidualne możliwości i preferencje tancerzy. Baza ćwiczeń skupiona jest na odpowiednim przygotowaniu motoryki, techniki oraz pobudzeniu świadomości tancerza, dotyczącej dokonywanych wyborów co do dynamiki, jakości ruchu, muzykalności oraz kompozycji. W części improwizacyjnej  użyjemy przydatnych narzędzi, które pomogą odnalezieniu swojego ruchowego „JA”. Elementem wiążącym są sekwencje — modulowane i konstruowane w celu poszerzania alfabetu ruchowego tancerza.

ZAPISY, MIEJSCE I CZAS

  • Anna Piotrowska

CIAŁO INDUSTRIALNE / ONEBODYSPACERECOGNIZER metody Anny Piotrowskiej  20.11 godz. 19:00-22:00 oraz 21.11 godz. 16:30-19:30;

(Warsztaty dedykowane są osobom zajmującym się tańcem zawodowo oraz osobom od 16 r.ż. zaawansowanym technicznie.)

  • Elżbieta Pańtak

Taniec jazzowy z metodyką nauczania dla instruktorów -22.11.2025 godz. 18:00-19:30 oraz  23.11.2025, godz. 10:00-11:30, 11:40-13:10

(Warsztaty dedykowane są osobom zajmującym się tańcem zawodowo oraz osobom od 16 r.ż. zaawansowanym technicznie)

Warsztat jazz dla kobiet -  23.11.2025, godz. 13:20-14:50
(Warsztaty dedykowane są osobom dorosłym, rekreacyjnie uprawiającym taniec)
  • Paweł Urbanowicz - 9.11.2025, godz. 11:00-12:30 (1,5h)
  • Artur Grabarczyk - 9.11.2025, godz. 13:00-16:10 (3h)

Anna Piotrowska

Profesor Akademii Sztuk Teatralnych, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk w dyscyplinie sztuki filmowe i teatralne. Doktor w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie rytmiki i tańca, choreografka reżyserka,
nauczycielka tańca współczesnego, tancerka, Fundatorka i Prezeska Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca - eferte, założycielka "mufmi" w Warszawie (1995 r). Od 1996 r. stworzyła ponad 130 autorskich choreografii i przedstawień teatralnych. Obecnie dyrektorka Teatru Rozbark, profesor Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, w latach 2019-2023 prodziekan Wydziału. Dwukrotnie otrzymała nagrodę Województwa Śląskiego „Złotą Maskę” w 2016 i 2022 r.
Artystycznie Piotrowska zainteresowana jest improwizacją i pogłębianiem świadomości ciała i umysłu jako narzędzia zwielokrotnionej, wielofunkcyjnej obserwacji. Poszukuje relacji obiektywnego ciała w kategorii, którą nazwała „onebodyspacerecognizer”. Od wielu lat zajmuje się zagadnieniem pracy procesowej odkrywając m.in. narzędzia zgłębiające laboratoryjną pracę nad tekstem, kreacją postaci, jak również wzmacniając doświadczenia w podwyższonych stanach ciała i umysłu, poprzez działanie na wyobrażeniach i emocjach, które wpływają na kreację ruchu i poszukiwanie kanałów energetycznych uwalniających sam taniec.

Fot. B.Kruk

dr Elżbieta Pańtak

Choreograf, pedagog tańca jazzowego. Założyciel i dyrektor zawodowego zespołu Kieleckiego Teatru Tańca. Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego – teatrologia. Odbyła studia podyplomowe – teoria tańca na Uniwersytecie Muzycznym Chopina w Warszawie.

W 2022 roku uzyskała tytuł doktora w dziedzinie SZTUKA, w dyscyplinie artystycznej SZTUKI MUZYCZNE na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Jako dyrektor wyprodukowała w KTT polską prapremierę baletu Święto wiosny  (2013), muz. I. Straviński, chor. A. Preljocaj a także widowiska taneczne z prawykonaniami na orkiestrę symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej z muzyką P. Łukowca i K. Dębskiego.

Zrealizowała ponad 30 spektakli dla zespołu Kieleckiego Teatru Tańca w tym spektakle cieszące się olbrzymią frekwencją spektakle familijne Dziadek do orzechów, Alicja w krainie czarów, Kopciuszek, Syrenka Ariel, zrealizowane w stylach tańca jazzowego i współczesnego. Współrealizowała choreografię do spektaklu taneczno-muzycznego pt. Siedem Bram Jerozolimy, muz. K. Penderecki (Teatr Wielki – Opera Narodowa 2008). Powstały na podstawie spektaklu film otrzymał nominację do International Emmy® Award w 2009 roku w USA. Współpracuje z Narodową Operą Izraelską, dla której z zespołem Kieleckiego Teatru Tańca jako choreograf współrealizowała mega produkcje: Traviata, Carmina Burana w reżyserii M. Znanieckiego (2014, 2015). Dla Opery Wrocławskiej współtworzyła z Grzegorzem Pańtakiem choreografię do opery Turandot (2008), do Traviaty w Operze na Zamku w Szczecinie (2016) oraz Romeo i Julii w Operze Śląskiej (2017) i operze w Szczecinie 2020 reżyseria M. Znanieckiego. Realizowała jako choreograf Galę sylwestrową dla Opery Bałtyckiej w Gdańsku, reżyseria S. Gonciarz (2017).

Wykładowca kompozycję tańca i taniec modern jazz na kursach instruktorskich wyższych uczelniach w Polsce. Prowadziła master classes w Polsce i Phoenix w USA  w Master Ballet Academy. Aktualnie pracuje na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi (pracownik etatowy) oraz jako pedagog gościnny na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Fot. Daria Szczygieł

Artur Grabarczyk

Tancerz, performer, producent, choreograf i pedagog. Lider h.art company, Prezes Grab Art Foundation. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku oraz Northern School of Contemporary Dance w Leeds, którą ukończył z wyróżnieniem. Tańczył w Scottish Dance Theatre, Operze Bałtyckiej oraz w wielu mniejszych zespołach i niezależnych produkcjach w Polsce i zagranicą. Współpracował z najwybitniejszymi choreografami współczesnej sceny repertuarowej, takimi jak: Sharon Eyal, Damien Jalet, Anton Lachky, Jo Strømgren, Fleur Darkin, Emil Wesołowski i wielu innych. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydent Miasta Gdańska, nominowany do nagrody Perły Tańca im. Barbary Bittnerówny za kreację w spektaklu Process Day, Sharon Eyal. Laureat wielu nagród i rezydencji. Reprezentował Polskę występując na wspaniałych scenach i prowadząc warsztaty w wielu krajach m.in. Wielkiej Brytanii, Portugalii, Hiszpanii, Francji, Rumunii, Polsce, Albanii, Włoszech, Niemczech, Norwegii, Białorusi, Belgii, Ukrainie, Indiach, Chinach, Meksyku, Korei Południowej oraz Brazylii. Artur tworzył choreografie dla wokalistki Bovska, Scottish Contemporary Dance School w Dundee (Wielka Brytania), Kieleckiego Teatru Tańca, Teatru Tańca Zawirowania, Warszawskiego Muzeum Tańca i Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku, w której jest pedagogiem tańca współczesnego.
Obecnie współpracuje z Compagnie Didier Théron, Panta Rei Dansteater, Fundacją Ciało/Umysł, Gdańskim Teatrem Szekspirowskim, Klubem Żak w Gdańsku, Centrum Teatru i Tańca w Warszawie oraz Warszawską Operą Kameralną. Kieruje zespołem h.art company i tworzy dla niego spektakle: Ravnfjær, Chorme Paradise, Mist, de light, Niesamowicie Blisko, Jamais Vu oraz Miazga. W spektaklu „The Symphony of The Whispering Walls” wziął udział jako producent, tancerz i asystent choreografa, Eriona Kruji.

Fot. Aleksander Joachmiak

Paweł Urbanowicz

Aktor-tancerz, choreograf, reżyser, pedagog. Absolwent Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Współzałożyciel Vagabond Physical Collective oraz Living Space Theatre. Współtwórca takich spektakli jak “Lorem Ipsum” w reż. własnej (Vagabond Physical Collective), “Plateau” w chor. Macieja Kuźmińskiego (prod. Teatr ROZBARK), “Beds are Burning” oraz “Aurora Borealis” w chor. własnej oraz Anny Mikuły, “Mewa” w reż. Franciszka Szumińskiego (prod. AST Filii w Bytomiu, 2020 r.). Był także asystentem choreografa Ferenca Fehéra przy spektaklu „Flying Fish” (prod. AST Filii w Bytomiu, 2021 r.), asystentem reżysera przy spektaklu Jana Peszka „Gdzie jest Paweł? czyli chcemy spokoju!” (prod. AST Filii w Bytomiu, 2018 r.) oraz asystentem choreografki Sylwii Hefczyńskiej-Lewandowskiej przy spektaklu „Bezdech” (prod. AST Filii w Bytomiu, 2016 r.). Obecnie prowadzi intensywną działalność pedagogiczną w kraju i za granicą, rozwijając własną metodę warsztatową.

Współpracował m.in. z Ineke Dubois (Codarts University for the Arts w Rotterdamie, Holandia), Ferencem Fehérem (Węgry), Edanem Gorlickim (Izrael), Jerzym Stuhrem, Brianem Michaelsem (w Folkwang University of the Arts w Essen, Niemcy), Sylwią Hefczyńską-Lewandowską, Maciejem Gorczyńskim, Wojciechem Mochniejem (W & M Physical Theatre in Calgary, Kanada). Członek Stowarzyszenia Aktywności Społeczno-Artystycznej „Nie Po Drodze”, Living Space Theatre oraz Vagabond Physical Collective. Jako tancerz kształcił się głównie w Polskiej Technice Tańca Współczesnego Jacka Łumińskiego, lecz jego alfabet ruchowy silnie bazuje również na technice Limona, Obstruction Technique, Floor Work i Dynamic Phrasing Macieja Kuźmińskiego czy Fighting Monkey Jozefa Frucka. Jako aktor i reżyser korzysta głównie z doświadczenia zdobytego podczas wieloletniej współpracy z Janem Peszkiem. Podczas tworzenia kreacji scenicznych bazuje na technikach aktorskich Michaiła Czechowa oraz zasadach kompozycji teatru instrumentalnego Bogusława Schaeffera.

Zadanie dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Przestrzenie Sztuki – Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Przejdź do treści