O kolektywie, który żyje własnym życiem...
Hate Haus to spektakl zgłębiający mechanizmy funkcjonowania kolektywu artystycznego. Inspiracją do jego powstania są doświadczenia grupy Hertz Haus oraz choreografki Ramony Nagabczyńskiej, które razem badają, jak idea wspólnotowego tworzenia łączy, ale i dzieli.
W świecie, który coraz odważniej odrzuca hierarchie, kolektywność jawi się jako antidotum na przemocowe modele zarządzania i absolutyzm artysty-guru. Ale czy rzeczywiście? Hate Haus zadaje pytania o naturę współpracy:
- Czy każdy głos w grupie ma tę samą wagę?
- Czy kolektywność może stać się tyranią?
- Gdzie przebiegają granice kompromisu między jednostką a grupą?
Spektakl nie próbuje gloryfikować ani potępiać – zamiast tego staje się procesem wsłuchiwania się w głos kolektywu Hertz Haus, który jest czymś więcej (lub mniej) niż sumą jego członków. Ten autotematyczny, pełen ironii i refleksji projekt nawiązuje do nazwy grupy (Hertz Haus – „dom serca”), jednocześnie igrając z emocjami, które mogą być dalekie od harmonii.
Ramona Nagabczyńska i Hertz Haus oddają głos kolektywowi jako żywemu, zmiennemu bytowi. Poprzez ruch, choreografię i doświadczenia czerpane z własnej praktyki artystycznej, ukazują ambiwalencję pracy wspólnotowej – proces, który jest jednocześnie wyzwaniem i sensem samym w sobie.
Zapraszamy do świata, gdzie to, co wspólne, nie jest oczywiste, a hierarchie ustępują miejsca eksperymentowi. Hate Haus to opowieść o nas wszystkich – o granicach, kompromisach i pragnieniu współtworzenia.
Premiera spektaklu dofinansowana przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Zamówienia choreograficzne – edycja 2024”, finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Spektakl w wykonaniu:
Choreografia: Ramona Nagabczyńska
Wykonanie: Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna, Anna Zglenicka
Muzyka: Qba Janicki
Reżyseria oświetlenia: Jędrzej Jęcikowski
Produkcja: Stowarzyszenie Córy Kultury
Producentka: Agnieszka Czichy
Współpraca produkcyjna: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Gdański Teatr Szekspirowski, Aste
Premiera: 17.11.2024 | Gdański Teatr Szekspirowski
Czas trwania: 60 min
Czas i miejsce:
Białostocki Ośrodek Kultury, ul. Legionowa 5, Białystok
15 marca 2025, godz. 17.00
Bilety:
Bilety w cenie 20 zł dostępne wyłącznie w sprzedaży internetowej.
Fot. Dawid Linkowski
Artyści występujący w spektaklu:
Joanna Woźna – mgr inż. informatyki, zawodowa programistka. W latach 2014-2017 tancerka w grupie repertuarowej Pracowni Tańca Pryzmat w Olsztynie, gdzie pełniła również rolę instruktora tańca. W 2017 przeniosła się do Gdańska, gdzie wspólnie z Anna Zglenicką, Natalią Murawską i Magdaleną Kowalą stworzyły kolektywny zespół Hertz Haus. Wraz z zespołem stworzyła spektakle „Her(t)z”, „Unbody”, „Portrety beznadziejne – spektakl usieciowiony”, “Frauen in Flammen”, "To bitch or not to bitch". Wraz z Magdaleną Kowalą stworzyła duet „102 i pół”, który zdobył nagrodę główną oraz nagrodę publiczności na Festiwalu SoloDuo w Budapeszcie, pierwsze miejsce w Konkursie Choreograficznym MY MOVE 2020 w Tarnowie oraz w roku 2021 II Nagrodę indywidualną wręczoną przez Iwonę Olszowską podczas konkursu choreograficznego 3...2...1...TANIEC! w Krakowie. Autorka solo “my hopelessness”, które w 2021 roku zostało zaprezentowane na Solo Dance Contest w Gdańsku. Swoje doświadczenie zdobyła dzięki regularnym zajęciom oraz warsztatom z takimi osobami jak: Anna Piotrowska, Helder Seabra, Akira Yoshida, Natalia Iwaniec, Yasmeen Godder, Samuel Baxter, członków Batsheva Dance Company oraz Vertigo Dance Company. Od 2019 r. współzałożycielka oraz członek zarządu stowarzyszenia Córy Kultury. Wykorzystując swoje wykształcenie dba o dostępność i cyfryzację działalności Stowarzyszenia.
Magdalena Kowala - tancerka, choreografka, edukatorka ruchu, współzałożycielka kolektywu Hertz Haus. W roku 2019 wraz z Joanną Woźną stworzyła duet „102 i pół”, który zdobył I nagrodę oraz nagrodę publiczności na Festiwalu SoloDuo w Budapeszcie, pierwsze miejsce w Konkursie Choreograficznym MY MOVE 2020 w Tarnowie oraz w roku 2021 II Nagrodę indywidualną wręczoną przez Iwonę Olszowską podczas konkursu choreograficznego 3...2...1...TANIEC! w Krakowie. Wielokrotna rezydentka Gdańskiego Festiwalu Tańca czego efektem było współtworzenie m.in. spektaklu Unbody (spektakl otrzymał I nagrodę w ogólnopolskim konkursie na najlepszy spektakl teatru niezależnego "The Best Off” 2022 oraz został włączony do puli Polskiej Sieci Tańca 2022)”. Uczestniczka wielu warsztatów tańca współczesnego w Polsce i zagranicą. Poza działalnością zespołową artystka interesuje się terapią w tańcu. W 2021 r. ukończyła kurs „Zatańcz z Parkinsonem Dance for PD® pierwszy kurs w Polsce", który został zorganizowany przez Stowarzyszenie Park On w Gdańsku we współpracy z Dance for PD® Mark Morris Dance Group. W 2023 r. dzięki otrzymanemu stypendium „Wspieranie Aktywności Międzynarodowej 2023" ogłoszonym przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca ukończyła kurs Dance for PD® Training Workshop w Barcelonie podczas Międzynarodowego Kongresu Choroby Parkinsona. W roku 2024 otrzymała roczne stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach którego zorganizowała roczne warsztaty tańca dla osób z chorobą Parkinsona.
Anna Zglenicka - tancerka, choreografka, artystka wizualna. Absolwentka teatrologii, studiowała taniec w kulturze fizycznej oraz Intermedia. Członkini zarządu stowarzyszenia Córy Kultury. W praktyce twórczej łączy sztuki wizualne i performatywne. Współzałożycielka zespołu Hertz Haus; jako tancerka i chor. współtworzyła spektakle: „Her(t)z”, „Solo na 4 kaski i stracony czas”, „Unbody”, „Portrety beznadziejne –spektakl usieciowiony”, “Frauen in Flammen”. Autorka identyfikacji wizualnej spektakli. W 2021 r. w ramach Rezydencji Gdańskiego Festiwalu Tańca stworzyła duet z M. Kowalą pt. „Mirroring”, w 2022 r. w ramach stypendium kulturalnego miasta Gdańska zrealizowała film pt. “Solitude”. W 2024 r. wraz z Agnieszką Mencel stworzyła duet „Burn your inner child” w ramach rezydencji “ Spring residency 2024” Dance Base w Edynburgu, następnie we współpracy z HH “To bitch or not to bitch” - zwycięski spektakl w konkursie Szekspir OFF (Festiwal Szekspirowski w Gdańsku). We wrześniu 2024 r. Miał premierę jej solowy spektakl “Kameralny koniec świata”.
Natalia Murawska - choreografka, tancerka, reżyserka, absolwentka Mazowieckiej Akademii Teatru i Tańca w Warszawie, Prezes Stowarzyszenia Córy Kultury działającego na rzecz rozwoju tańca w Gdańsku; założycielka Zakładu Kulturalnego w Gdańsku. Od 2012 do 2019 roku była związana z Teatrem Znak w Gdańsku, gdzie stworzyła pierwsze autorskie spektakle: „Larwy”, „My_szy”, „Portrety beznadziejne”. Od 2018 roku wraz z Anną Zglenicką, Joanną Woźną i Magdaleną Kowalą współtworzy zespół Hertz Haus, którego misją jest rozwój i popularyzacja teatru tańca.
Wspólne produkcje zespołu: „Her(t)z”, “Solo na 4 kaski i stracony czas” reż. Anny Piotrowskiej, „Unbody”, „Portrety beznadziejne – spektakl usieciowiony”, “Hotel H.****” reż. Dominiki Knapik, "To bitch or not to bitch", “Hate Haus” chor. Ramony Nagabczyńskiej. W 2019 roku otworzyła w Gdańsku Zakład Kulturalny - miejsce spotkań, wymiany, scenę otwartą dla artystów oraz przestrzeń edukacji artystycznej, miejsce łączące różne dziedziny sztuki, gdzie realizowano cyklicznie repertuar teatru tańca, organizowano szkolenia i warsztaty w zakresie tańca o randze ogólnopolskiej oraz międzynarodowej. W 2020 r. została laureatką Stypendium Twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z projektem “ChoreoLAB, czyli kurs choreografii eksperymentalnej”. W 2023 r. ramach Stypendium Marszałka Woj. Pomorskiego stworzyła pracę solową pt.: “Body Report”, a także otrzymała Nagrodę Specjalną Marszałka Woj. Pomorskiego za wpływ na rozwój kultury na Pomorzu.
Producent
Kolektyw Hertz Haus działa nieprzerwanie od 2018 roku w składzie: Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna i Anna Zglenicka. Artystki tworzą własną estetykę, korzystając z tańca współczesnego, fizycznego, a także z improwizacji i działań performatywnych i dążą tym samy do stworzenia własnego języka ruchu. Najważniejsze produkcje i wyróżnienia:
- „Unbody” [2020; zrealizowany w ramach rezydencji Gdańskiego Festiwalu Tańca; chor. i wyk. – Hertz Haus; współpraca artystyczna: Artur Bieńkowski; spektakl otrzymał pierwszą nagrodę w ogólnopolskim Konkursie na najlepszy spektakl teatru niezależnego The Best Off 2022 oraz został włączony do puli Polskiej Sieci Tańca 2022 i znalazł się na liście finalistów Polskiej Platformy Tańca 2024],
- „Hotel H. ****” [2023; reż. Dominika Knapik, chor. Dominika Knapik, Hertz Haus, dramaturgia Patrycja Kowańska, muzyka Qba Janicki; realizacja w ramach programu OFF Polska; spektakl otrzymał tytuł “Najlepszy spektakl taneczny 2024” w rankingu Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2023/2024 Miesięcznika Teatr],
- „To bitch or not to bitch” [2024; reż., chor., wyk. Hertz Haus, dramaturgia: Patrycja Kowańska, muzyka:Wojciech Wilk, spektakl został zrealizowany w ramach Konkursu SzekspirOFF oraz otrzymał nagrodę główną SzekspirOFF podczas 28. Festiwalu Szekspirowskiego oraz wyróżnienie dziennikarzy]
- „Hate Haus” [2024; chor. Ramona Nagabczyńska, wyk. Hertz Haus; realizacja w ramach programu Zamówienia Choreograficzne 2024 NIMIT].
Zadanie dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Przestrzenie Sztuki – Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca